torsdag 28 mars 2013

Smarriga mackor

Happy Easter!! 
Nu är jag tillbaka i Nice. Hade fantastiskt kul hemma i Örebro! Pappas fest slutade inte förrens efter 6 på morgonen då vi sista dansare lämnade dansgolvet och insåg att det blivit ljust ute :)

 Tänkte att jag skulle bjuda på ett tips på smarriga mackor. 
Mamma och jag åt liknande när hon var här, var så goda att jag var tvungen att göra dem hemma. 

Du behöver:
Brieost 
Avokado
Tomat
Sallad, exempelvis ruccola eller machesallad 
Rödlök
Bröd, exempelvis bagel eller lantbröd (på stället vi åt dem fick vi bagel. När jag gjorde dem hemma hade jag valnötsbröd, lite nyttigare men måste säga att bagel var ännu godare!)
Jag har ingen ugn så använde stekpannan för att smälta osten. Först bredde jag på lite smör för att få brödet lite saftigare. Sedan i stekpannan på lågvärme för att smälta. Har ni ugn - använd den! Så mycket lättare! 
När osten är relativt smält - lös och varm. Lägger du på grönsakerna. Sedan toppade jag med lite salt och peppar. Hade jag varit hemma hade jag använt favorit kryddan - Trocomare (eller Herbamare). Självklart kan du använda vilken ost du vill, dina favvo grönsaker - ja ta det du gillar! 
Smaska på!!

Måste berätta om min dag i skolan. De första tre timmarna varje dag har vi grammatik. Idag var allt nytt för mig, hade inte hört talas om något innan. OMG allt bara snurrade i huvudet. Det kändes som att det blev kortslutning och franska orden bara sprutade ut ur öronen. Psssssyyyhhhhhh bombombomboooooom psssyyycccchhh!!! På slutet började vi med en övning som jag verkligen inte tyckte var logisk.. Förstod verkligen inte varför det var som det var (tror ingen annan heller gjorde det men det hjälpte ju inte direkt mig). Våran lärare fortsatte med sin övning som lika gärna kunnat vara grekisk arkitektur... Tillslut började jag asgarava. Ni vet när man börjar skratta och det går bara inte att sluta. Hur mycket man än försöker så går det inte. Tro mig - det är inte så passande i ett rum med 15 elever och 1 lärare som alla är seriösa och försöker lära sig något att börja asgarava. Tårarna bara sprutade och jag började tänka att jag var gravid och skulle föda (inte för jag vet hur det är men man har ju sett andningsövningarna på film..) deeeeet hjälpte ju inte direkt utan ja då grät jag ännu mer av skratt åt att jag lät som att jag var gravid och skulle föda... OMG! Tillslut slutade det iaf och jag tårkade mina tårar!! De andra som hade tagit en paus i sitt lärande och tittade konstigt på mig med ännu konstigare leenden frågade hur man fick tag på "lyckopillren"...

Nu ska jag sova mina vänner. Önskar er en FANTASTISK PÅSK :)
Skolan är stängd på måndag annars är det som vanligt här, jobb på lördag och skola imorgon. Men jag deppar inte för det. Var ju nyss hemma och träffade alla! :)

Ska även berätta att jag kanske inte kommer uppdatera bloggen lika flitigt som jag gjort den senaste tiden. Har vääääldigt mycket skola att göra. Vi får se hur det blir - kanske kommer ett inlägg då och då!! 

Kramar från ett regnigt Nice :) 

3 kommentarer:

  1. Oj så goda mackor. Man kanske verkligen har chans att få smaka! Att få skrattanfall utan lyckopiller har både jag och din mamma upplevt. Det är SÅ pinsamt man kan bara inte sluta. Men man har dock förlängt livet några timmar sägs det. Vi önskar dig en riktigt GLAD PÅSK! Vi hejade på fam. Urban en stund igår, när vi var och handlade. Vi ska träffas senare i påsk, dom ska på Magnus Uggla i Sthlm i morgon.Kul för dom. Här har vi haft kanonväder sen vi kom hem, men idag vet jag inte om det blir lika fint. Alla barnen Pelle är i Storvik.Pratade med de tre små gummorna en stund igår.Idag går flytten men dom sover kvar en natt. Naturligtvis blir det tomt utan blogg, men vi har ju vant oss några dar nu.(inte snällt av dig mormor). Vi är glada varje gång vi hör nåt, känn inga krav. Lycka till med läsningen bra att du är seriös med det. Påskpuss och kram från jaa nu ett soligt Storvik.

    SvaraRadera
  2. Mmmm ser kalasgott ut! Dock tycker jag att bagelbrödet gör halva jobbet. För visst var det väl rund bagel vi fick det på?? Skulle vääärkligen matcha på Smultris i sommar. Mumma kardemumma. Nej, nej känn inga från oss på bloggen. Bara du gör ETT NYTT INLÄGG VARJE DAG!!!! Kasta in en bild utan att skriva nåt vettja. Du vet ju hur kul vi tycker det är...;)
    Au revoir!

    SvaraRadera
  3. I really have liked your reports and photos and had already been glad beforehand to hear what happens in the summer on that side of the riviera (I live in Sanremo and return back home to Finland for 5 months). Today I saw in Smultrisblog that you too are going to be in Scandinavia soon - absolutely the best place to spend the summer. So I can start waiting for you recepies from Smultris then and now I say only say ciao e buona serata a te, and maybe go to Norwegian pages to see what kind of possibilities they have to offer to fly me to Hki in April. Hugs from Tytti

    SvaraRadera