måndag 25 juni 2012

Tårta med citron och choklad

Regn och rusk! Lite mysigt är det ändå att sitta inne framför datorn med lite musik, en kopp te med regnet som slår mot fönstret :) Så länge man inte har planerat några utomhusaktiviteter vill säga ;) 


Här kommer ett recept på en tårta jag gjorde till cafét ute på Smultris förra veckan. En fräsch tårta fylld med citron och choklad. Jag gillade att det var nötter i botten, gott med lite tuggmotstånd :)

Kakan
4 äggulor
2 dl strösocker
2 msk vatten
4 äggvitor
1.5 dl vetemjöl
3 msk kakao
0.5 tsk bakpulver
75 g hasselnötter

1. Vispa äggulorna med 1 dl av sockret och vattnet till en ljus och krämig smet.
2. Vispa äggvitorna hårt, tillsätt 1 dl socker och fortsätt vispa till ett hårt blankt skum. 
3. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och tillsätt sedan de hackade nötterna.
4. Vänd försiktigt ner mjölblandningen i ägguleblandningen. 
5. Tillsätt sedan försiktigt äggviteblandningen. 
6. Häll smeten i en springform, cirka 24 cm i diameter, klädd i  bakplåtspapper.
7. Grädda i cirka 30 min, mitt i ugnen i 180 grader. 
8. Låt kakan svalna och dela den sedan i tre delar. 

Fyllning
Jag fyllde tårtan med citronkräm (understa lagret) som jag gjorde enligt följande och chokladsmeten (det andra lagret) som är så gudomligt god som ni hittar här, det räcker med att göra halva receptet när man bara ska ha till fyllning. Sedan toppade jag med vispgrädde, såklart använde jag Mildas ;)

100 g smör
100 g philadelfiaost
1.5 dl florsocker
0.5 citron, skal och saft
1 tsk vaniljsocker

1. Smält smöret och låt det svalna helt.
2. Blanda alla ingredienserna och vispa samman till en luftig smet. 

Jag och Amanda hade planerat en liten utflykt idag, förra måndagen åkte vi ju till Askersund och idag tänkte vi ta bilen mot nya smaskiga äventyr men vi får kanske tänka om med tanke på att det tydligen ska regna mer idag här i Örebro än vad det gör på en hel månad. Det var ju det där med utomhusaktiviteter... Vi kanske får ha sommarpratsmaraton, först Anja Pärson sen David Hellenius ;) Idag är det Christina Lampe-Önnerud som titulerar sig som batteriuppfinnare och global entreprenör, kanske är intressant vem vet?! Jaja vi får se vad vi hittar vi på :)

Ha en mysig dag i rusket :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar