fredag 8 juni 2012

Egengjord vaniljsås och rabarberpaj

Har ni bakat 14 kakor på mindre än 6 timmar någon gång? Jag gjorde det igår... Till slut kunde jag inte baka mer, blandade ihop vad jag hade i smeten... Är det mjöl i denna eller har jag inte haft det i den här, var det förra jag hade i mjöl?! Men det verkar som att jag inte är allt för senil, alla kakor såg bra ut :)

Käre bror Adam fyllde igår 19 år och vad önskar han sig äppelpaj med hemmagjord vaniljsås. Yes, tänkte jag efter mina 14 kakor det är lätt som en plätt! Nej nej nej då vill han ha riktig hemmagjord vaniljsås, inte pulver utan gjord från grunden på vaniljstång. För mig har hemmagjord varit den med pulver och köpt varit de färdigblandade, ska jag vara ärlig har jag aldrig reflekterat över att man kan göra såsen helt själv men det blev jag ju varse om igår. Bara att sätta fart! Rätt hade hade han, resultatet gick inte att jämföra med pulversås, fantastiskt god blev den! 

Ingredienser, enkel sats
1 mjuk vaniljstång 
3 dl vispgrädde 
1 dl vatten 
3 äggulor
2 msk florsocker 


1. Öppna vaniljstången på längden med en vass kniv.

2. Skrapa ur fröna och lägg dem och stången i en kastrull.
3. Häll på 1 dl vispgrädde och vatten. Sjud 10 minuter och låt kallna
4. Ta upp vaniljstången. Vispa upp äggulorna med florsockret. Koka upp gräddvattnet.
5. Sänk värmen kraftigt och häll i gulorna under kraftig vispning.
6. Vispa såsen tills den tjocknar över svag värme.
7. Ställ såsen i kallt vattenbad och rör i den tills den kallnat.
8. Vispa 2 dl grädde så tjock som du vill ha såsen. Rör ned den i vaniljsåsen.



 Jag gjorde dubbelsats och hade i några msk socker när allt var klart!
Receptet kommer från Per Morberg.
Till vaniljsåsen serverades det rabarberpaj, Adams önskan om äppelpaj gick i stöpet då mamma och pappa varken hade äpplen eller äppelmos. Tydligen gjorde det inte något eftersom det var vaniljsåsen han var ute efter!

Ingredienser, enkel sats
150 g smör
2 dl mjöl
0.5 dl socker
1 dl kokos

1. Täck botten av formen med rabarber. Morfar som hjälpte mig med rabarberna skar många så det blev ett tjockt lager. (riktigt gott!)
2. Strö över kanel, mycket socker och potatismjöl.
3. Låt rabarberna svettas i 100 grader i cirka 15 min.
4. Ha över "täcket" och grädda i 225 grader till pajen får en gyllenbrun färg.

Även här gjorde jag dubbelsats. Recept kommer från Smultris boken och är riktigt gott, det är kokos i vilket jag tror är hemligheten.  

Smaska på!


 Alla firare som åt födelsedagsmiddag efter 21! 

Adam tar studenten idag!!! Wiiiihhhoooo :)
Jag har gjort en Double chocolate cake, hoppas den smakar lika gott som den låter ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar