onsdag 9 maj 2012

Chokladmuffins med kokostopping- glutenfria

Tydligen hade mormor också ont i nacken, nackspärrs-epidemi?! Eftersom Amanda fått mig sugen på att börja springa, snörde jag på mig skorna igår även fast världen var lite sne. I början gjorde det väldigt ont men efter ett tag gick det mycket bättre och när jag kom in hade jag inte alls lika ont och nu på morgonen är det ännu bättre! Innan jag sprang googlade jag om det var farligt, vilket det inte var. Jaaaa jag vet, vart är världen på väg när man halvt lever sitt liv efter internet... Men jag tycker det är en bra och tidseffektiv grej!

Här kommer receptet på de glutenfria chokladmuffisarna. Jag testade som sagt ett recept med ris- och potatismjöl istället för det glutenfria mjölet. Resultatet blev mycket bättre med dessa två mjöler! Fortfarande inte lika saftiga som "vanliga" muffins men absolut mycket bättre än om man använder ett glutenfritt mjöl. 

Ingredienser till muffins:
 2 ägg 
0.88 dl socker
0.5 dl rismjöl
0.25 dl potatismjöl
1 msk kakao
0.5 tsk bakpulver

1. Vispa ägg och socker pösigt
2. Blanda rismjöl, potatismjöl, kakao och bakpulver i en bunke. Rör ned i smeten. 
3. Fördela i 12 medelstora muffinsformar. 
4. Grädda i 200 grader i 11-14 minuter

Receptet kommer från Året runt.

Jag älskar kokos så till topping blev det just kokos! Mycket populär blev den och kommer garanterat att göras igen :) 
Ingredienser till kokostopping:
1 dl créme fraiche
0.5 dl socker
1 dl kokos
0.75 tsk kokosessens (som egentligen är till kaffe så den är relativ söt)
1 dl vispad grädde

1.Blanda i hop allt förutom essens och grädde. Låt svälla i kyl i cirka 30 min. Blanda sedan ner essens och grädden.
2. Denna mängd räckte till 6 av mina medelstora muffins så anpassa efter hur många du vill göra. 

Färdigt!!
Såklart kan man toppa chokladmuffisen med vad man vill eller göra toppingen till något annat smaskigt :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar